Translate

søndag den 3. november 2013

Tilbage til Grønland

Så blev der på tide at opdatere lidt på min blog igen. Der har sket meget siden sidst, vi har været på ferie i Norge, jeg har været på jobsøgerkursus...og jeg har fået job igen!
Atter en gang på Grønland, og man siger jo; en gang Grønland, altid Grønland. Denne gang ville jeg imidlertid prøve et nyt sted, så da der dukket op et ledig job i Nuuk, sendte jeg en ansøgning ind. Det visede sig så at de manglede en lidt hurtigere en annoncen sagde, så allerede en uge efter vi havde jobsamtalen på telefon, sat jeg på flyet.
Det er noget nemmere at komme til Nuuk en til Øst-Grønland jeg var før, her går fly fra Danmark 4 gange om ugen, og et lille flybytte i Kangerlussuaq, så er man fremme samme dag.
Eller næsten, eftersom Falster er langt fra lufthavnen og flyet afgår allerede kl 9, valgte vi at tage ind aftenen før og overnatte. Og hvorfor ikke lægge overnatningen til Malmø, det er jo lige så tæt på lufthavnen som København, og en tand mere spændende når man ikke har været der før. Vi fik en lang tur igennem gågaden, og besøgte byen eneste bryggeripub:Malmø bryghus

Nu har jeg så været her i Nuuk i få uger, og kan konstatere at her sker noget hele tiden. Jeg har allerede været til musikfestival med bl.a. Søren Huss og Teitur, været i biffen, set teaterstykket Strømsteder, hørt mongolsk strupesang, og været til koncert med Peter og de andre kopier. Og hvis man nu er bange for at ikke sker meget, kan man jo melde sig til et af de utallige kurser på aftenskolen.  Hvert kursus koster kun 100 kr, så jeg går nu til spansk, og fotokursus. Kursusene varer hele vinteren, og jeg ville gerne også ha været til grønlandsk og skindsyning, eller akrylmaling, eller stenslibning, men de kreative kurser bliver desværre hurtig fyldt op. Ja, og så har jo ugen kun 5 dage. Jeg er også kommet med i den lokale bridgeklub, som spiller hver torsdag på Hotel Hans Egede.
Jeg har også nået at komme med på en weekendsejltur, som ellers er noget man ikke normalt kommer ud på, men vi har en god personlaeforening som nogle gange arrangerer den slags.

På sejlturen kom vi forbi bygden Kapisilk, som betyder Laks. Den ligger ca 6 timers sejlas fra Nuuk,og det var sjovt at se bygden. Vi gik også tur fra bunden af fjorden over til isfjorden. Søndagen brugte vi så til at fiske efter rødfisk. Vi havde kun 1 time til at fiske, men man skulle heller ikke have snøren nede i lang tid inden der var bid. Nogle gange fik man lige fanget en torsk på vej ned til rødfisken.

Kapisilik

Rødfisk i bøtter og spande


Nuuk er en pænt stor by sammenlignet med den by jeg boede i i Øst-Grønland. Her er flere bydele, og flere busser. Her et par billeder jeg tog af byen:


Hvis man vil se flere billeder, kan de ses her:
Comming to Nuuk
Comming to Nuuk del 2
Nuuk i oktober

1 kommentar:

  1. flot Solrun god vind deroppe.
    Vi ses til foråret

    Finn

    SvarSlet