Translate

onsdag den 17. juli 2013

Formering af planter, og skvalderkålspesto

I går forlod solsortene i rosenbusken redet, og det er blevet meget stille på terassen her nu. Det gik lige nøjagtig 15 dage fra vi opdaget redet, så de har nok være lige udklækket da vi opdaget dem. De var der i mandags, men da jeg kom ud på terassen ved frokosttid, var redet så tomt. Det har ellers været meget sjovt at følge med i deres trafik frem og tilbage, og den sidste uge kunne vi også høre højlydt kvidren og pipen, når foreldrene kom med mad. Nu bliver det jo så spændende at se om de vender tilbage for et nyt kul, de kan jo nå det endnu. I mellemtiden har vi så opdaget at der også er et rede i klatrehortensiaen, de er der endnu. Det er dog mere skjult, så man kan ikke lige så godt følge med.
Ellers har jeg her i foråret været i gang med at formere min blomstersamling. Det er rigtig sjovt, og også nemt. Indtil videre har jeg taget stiklinge fra mine 3 pelargonieplanter i forskellige farver, og de er hurtig blevet til nye blomstrende planter. Fra en St.Pauliablomst tog jeg kun et enkelt blad og satte i jorden, og se bare!

I starten af året plantet jeg også en avocado-sten. Efter at have googlet lidt, fandt jeg ud at den mest almindelige måde er at sætte 3 tandstikker i den, og nedsænke den halvvejs i vand i en kop (tandstikkerne vil holde den oppe). Jeg prøvede aligevel at lægge min i jord, og altså kun halvvejs. Jeg må indrømme at jeg mistede tolmodigheden flere gange, og det var ikke alltid den blev vandet, da jeg flere gange opgav hele projektet. Men så plutselig en dag hvor jeg kom hjem fra weekend-tur, blev jeg mødt af dette syn:

Stenen var flækket og op var en spire skudt. Dette billede er så taget et par uger senere. Nu skal den stå et stykke tid mere, inden jeg planter den over i større potte. Det har så taget rigtig lang tid, flere måneder inden der skete noget, men det lykkedes! Planten til venstre er også en aflægger jeg har lavet af min væddeløber.

I haven er det også tid til at tænke formering, og masser af forårets blomster står nu med frø, klar til indsamling. Jeg har rigtig meget purløg, mere en der bliver spist, så der kom mange blomster på, og i blomsterne finder man masser sorte frø, der kam samles og blive til nye purløg. mange andre af mine løgplanter står også med masser af frø, og av en af mine venner der også er have-entusiast fik tip om indsamling af frø fra løgplanter.
Purløg
De kan sagtens såes, men det vil gå et par år før de rigtig bliver  til noget, så frøene kan strøs p jorden hvor der ikke luges, så vil de komme med masser af nye planter af selv efter som tiden går. Man kan også så dem i potte, men skal have tolmodighed, da det tager noget tid før de bliver til store løg.
Ruccola frø-bælge

Jeg har også for første gang prøvet at lave mine egne ruccolafrø. I foråret såede jeg ruccolasalt i altankasser i drivhuset, men men det blev til mere en jeg kunne spise. De nåede derfor at gå i blomst, og istedet for at smide dem ud, lod jeg dem så stå. Nu har de så udviklet en masser af frøbælge med dejlige frø jeg kan så til næste år. Da jeg skulle bruge altankassen, var det bare at plukke dem, og hænge hele bundet op på et tørst sted inden frøene er helt modne til at tas ud.

Jeg har ikke bare gået rundt og samlet frø. Igen måtte jeg i gang med at plukke skvalderkål, og ligesom sidst tænkte jeg at det måtte jeg bruge til noget.
Det blev til den lækreste skvalderkålspesto, og jeg kan hilse og sige den smagte virkelig godt! Pestoen blev så brugt til at lave pasta med pesto, og tilogmed skvalderkålens største fjende, min kæreste, syntes det var et fortræffelig måltid.
Hvis du vil selv prøve komer der en opskrift:

Skvalderkålspesto
100 g grønne blad
100 g parmesan
1 dl pinjekærner eller hasselnødder
2 båder hvidløg
1 ts salt
1 dl olie

Vask og tør det grønne og kør i foodprocessor sammen med ost, nødder, og hvidløg. Tilsæt olien i en tynd ståle. salt. Tilsæt mere olie om den er for tør.

Denne opskrift kan også bruges til ramsløgpesto, og self til alm pesto.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar