Translate

mandag den 21. april 2014

Vinter i Nuuk: Igloo bygning, ture i skiliften, og sne, sne, og atter sne.

Nu er vi kommet til påske, så der er tid til en lille opdatering på hvad vinteren har budt på her i Nuuk. For dem der troede at foråret var kommet til Grønland, kan man tro om igen. Solen er vendt tilbage, og dagene er blevet lange, så folk var begyndt at glæde sig til at sneen skulle smelte om man igen kunne komme og og gå ture. Men et kraftig snefald over flere dage satte effektivt en stopper den den slags tanker.  Men de lange dage og al den sne, har lokket mig til skibakken flere gange. Jeg må sige at det er nok den skibakke jeg var været i med den flotteste udsigt. Man tager liften op til toppen af Lille Malene, og ikke bare har man udsigten over byen, men også over Sermitsiaq, og havet rundt. Og hvis ikke det var nok, ligger bunden af skiliften lige ved side af lufthavnen, så man kan kombinere mine to favoritaktiviteter på en gang: Ski og planspotting.
Igloo bygning

Vores personaleforening havde inviteret til kursus i hvordan bygge en igloo. Rigtig mange havde mødt op, og med bygmesteren kyndige hjælp fik vi bygget op 4 store iglooer. Der var plantegning, og sneen var helt perfekt til igloo bygning, fast og hård. En person savede ud firkantede blokke, en anden fik blokken op på en skovl, nogen bærede blokkerne over til iglooen, og nogle stod inde i ringen og byggede. Ved effektivt teamwork var vi kun få timer om at opsætte en igloo.
Her er lidt billeder fra dagen:
Når sneen falder, er der så smukt i Nuuk. Specielt også efter vind og snefygning, hvor sneen nærmest hænger på husene bagefter.  På sådanne aftener bliver der strikket, malet, og lavet masser af andre kreative ting.På strikkesiden har jeg været på strømpekursus, og fået strikket både trøjer, pandebånd, disse søde påskehuer til min æggebakke.









Maling er en anden vi har lavet meget af.  Jeg har været til malerkursus hos min kollega's svigermor, lært at male på strandsten, og hygget mig med akvarelmaling. Her er et lille udpluk af hvad vi har bedrevet tiden med innen døre når sneen laver ned:





Bliver nok længe til denne bænk kan siddes på!










Vil du se mere billeder fra april været i Nuuk, kan de ses her




Ingen kommentarer:

Send en kommentar